Sobre Antonio Gramsci.

Marco Rizzo,
Secretario Xeral do Partido Comunista, Italia
Artigo publicado no Machete nº 8, pp. 119-125


Antonio Gramsci naceu en Ales, Sardeña, o 22 de xaneiro de 1891, e morreu en Roma o 27 de abril de 1937. En 1926 foi encarcerado polo réxime fascista na prisión de Turi, e só en 1934, despois do grave deterioro das súas condicións de saúde, obtén a liberdade condicional e é ingresado nunha clínica, onde transcorren os derradeiros anos da súa vida.
Despois dos seus primeiros anos de estudo e de traballo, contribuíndo á economía doméstica ao traballar 10 horas na Oficina de Rexistro de Propiedade de Ghilarza, por 9 liras ao mes, logra obter o certificado da escola secundaria e inscribirse no Liceo Dettori de Cagliari. No outono de 1911, grazas a unha bolsa de estudo, inscríbese na Facultade de Letras, pero as 70 liras ao mes non lle bastan nin sequera para os gastos de primeira necesidade.

A principios de novembro de 1913 afíliase ao Partido Socialista, e, despois da entrada de Italia na guerra, intégrase na redacción turinesa do Avanti! [“Adiante!”], órgano daquel Partido. A primeira parte da actividade política de Gramsci está profundamente marcada pola toma do poder por parte dos bolxeviques en Rusia, o 7 de novembro de 1917. O 24 de novembro, a edición nacional do Avanti! saíu cunha editorial titulada “A revolución contra o capital”, asinada por Gramsci , na cal exalta a revolución bolxevique e demostra de forma inmediata un espírito crítico, aínda que inmaduro, que o contrapón ao mecanicismo entón imperante na ideoloxía de moitos partidos socialistas europeos, a través dos cales asimilara unha forma distorsionada do marxismo, Revélase así, en realidade, como un marxista máis auténtico que os seus primeiros “mestres”.

Por mor da revolución bolxevique, foi fundada en Turín o 1 de maio de 1919 –por Antonio Gramsci e outros intelectuais socialistas turineses (Palmiro Togliatti, Angelo Tasca e Uberto Terracini)—, a revista L’Ordine Nuovo [“A Nova Orde”], que pronto se transformou nun órgano de impulso e centro revolucionario dos novos organismos por crear en Italia, sobre o modelo dos soviets, os consellos de fábrica, órganos do autogoberno obreiro, un nivel político que se distingue e completa o nivel sindical das comisións internas.

Hoxe, as comisións internas limitan o poder do capitalismo na fábrica e desempeñan funcións de arbitraxe e de disciplina. Desenvolvidos e enriquecidos deberán ser mañá os órganos do poder proletario, que substitúe ao capitalista en todas as súas funcións útiles de dirección e de administración. Xa, a partir de hoxe, os obreiros deberán proceder á elección de vastas asembleas de delegados, elixidos entre os mellores e máis conscientes, baixo a consigna: Todo o poder dos centros de traballo aos comités de fábrica, coordinada con outra: Todo o poder do Estado aos consellos obreiros e campesiños.

En 1920 as grandes folgas obreiras reaccionaron ante o peche dos centros de traballo por parte da patronal, ocupando as fábricas no triángulo industrial Turín-Milán-Xénova. Desafortunadamente o movemento de ocupación fracasou, non só pola resistencia dos industriais, senón tamén debido ao illamento no cal a Cámara do Traballo –controlada polos socialistas reformistas, contrarios á constitución dos Consellos obreiros— e o mesmo Partido Socialista, deixaron aos traballadores turineses. Esta situación é denunciada por Gramsci  en L’Ordine  Nuovo:

“as forzas obreiras e campesiñas carecen de coordinación e de concentración revolucionaria porque os organismos directivos do Partido Socialista han demostrado non comprender absolutamente nada sobre a fase de desenvolvemento que a historia nacional e internacional atravesa no período actual […] O Partido Socialista asiste como espectador ao desenvolvemento dos acontecementos, non ten nunca unha opinión que expresar […] non lanza consignas que poidan ser recollidas polas masas, dar un direccionamiento xeral, unificar e concentrar a acción revolucionaria […] O Partido Socialista permaneceu, mesmo despois do Congreso de Boloña, como un mero partido parlamentario, que se mantén inmóbil dentro dos límites estreitos da democracia burguesa”.

En outubro de 1920, en Milán, un grupo formado por Amadeo Bordiga, Luigi Respossi, Bruno Fortichiari, Gramsci, Nicola Bombacci, Francesco Misiano e Umberto Terracini, constituíu o Comité provisional da fracción comunista do Partido Socialista, que conduciu á escisión do 21 de xaneiro de 1921, no Teatro San Marco de Livorno, co nacemento do “Partido Comunista de Italia, sección italiana da Internacional”.

Despois do arresto de Bordiga en febreiro de 1923, Gramsci queda como o máximo dirixente do Partido, e en novembro de 1923 transfírese a Viena. O 12 de febreiro de 1924 sae en Milán o primeiro número do novo diario comunista l’Unitá [“A Unidade”].

A gran contribución de Gramsci consiste agora na redacción das Teses do III Congreso do Partido Comunista, celebrado clandestinamente en Lyon, do 20 ao 26 de xaneiro de 1926. O Congreso aprobou as Teses cunha gran maioría (90%) e elixiu o Comité central con Gramsci  como secretario do Partido, excluíndo, de feito, á “esquerda” de Bordiga da dirección política e ideolóxica do Partido, e situándose completamente como un partido de carácter leninista na forma e na política. 

Inmediatamente despois Gramsci é encarcerado, e a partir de alí comeza a realización do seu gran monumento, representado polos Cadernos do Cárcere.

Os 33 Cadernos do Cárcere, non destinados por Gramsci  á súa publicación, conteñen reflexións e apuntamentos elaborados durante a súa reclusión. Iniciados o 8 de febreiro de 1929, xa que durante o primeiros tres anos foi privado mesmo de papel para escribir, foron interrompidos definitivamente en agosto de 1935 debido á gravidade das súas condicións de saúde. Foron numerados sen ter en conta a súa cronoloxía pola súa cuñada Tatiana Schucht, quen os confiou á Embaixada Soviética en Roma desde onde foron enviados a Moscova e sucesivamente entregados a Palmiro Togliatti.

Despois do fin da guerra, baixo o coidado do dirixente comunista Felice Platone, os Cadernos foron publicados pola editorial Enaudi –conxuntamente coas súas Cartas desde o cárcere dirixidas aos seus familiares— en seis volumes, de maneira temática. No ano 1975 os Cadernos foron publicados baixo o coidado de Valentino Gerratana, segundo el acorde á orde cronolóxica da súa elaboración.

A contribución ideolóxica de Antonio Gramsci

Antonio Gramsci sempre atribuíu unha importancia relevante á preparación ideolóxica, non só dos militantes comunistas, senón tamén das mesmas masas populares, co fin de conducir unha eficaz loita contra o capitalismo e polo socialismo. Nun escrito de maio de 1925, publicado no Estado Obreiro de marzo-abril de 1931, afirma de feito que:

"Nós sabemos que a loita do proletariado contra o capitalismo lévase a cabo en tres frontes: o económico, o político e o ideolóxico, pero a loita económica non pode ser desligada da loita política, e nin unha nin outra poden desligarse da loita ideolóxica. Para que a loita sindical sen converta nun factor revolucionario é necesario que o proletariado a acompañe coa loita política, é dicir, que o proletariado teña conciencia de ser o protagonista dunha loita xeral que afecta todas as cuestións máis vitais da organización social: isto é, que teña conciencia de loitar polo socialismo. Os tres frontes da loita proletaria redúcense a un só para o Partido da clase obreira, que é tal precisamente porque resume e representa todas as esixencias da loita xeral. É por isto que o Partido debe asimilar o marxismo e debe asimilalo na súa forma actual, como leninismo".

Áspera e mordaz é, de feito, sobre este punto, a crítica de Gramsci ás tradicións do movemento obreiro italiano, e en particular ás actitudes e a práctica política do Partido socialista, contrapondo a isto, en cambio, a necesidade da organización dun Partido que tivese unha forma completamente nova:

"O noso Partido non é un partido democrático, polo menos no sentido vulgar que comunmente se dá a esta palabra. É un Partido centralizado nacional e internacionalmente. Para que o Partido viva e estea en contacto coas masas é necesario que cada membro do Partido sexa un elemento político activo, que sexa un dirixente. Xustamente para que o Partido estea fortemente centralizado, requírese un vasto labor de propaganda e axitación nas súas filas, é necesario que o Partido, organizadamente, eduque aos seus membros e eléveos a un nivel ideolóxico para dirixir, en calquera condición, a loita da clase obreira e das masas populares. A preparación ideolóxica en masa é por tanto unha necesidade da loita revolucionaria, é unha das condicións indispensábeis da vitoria".

A contribución de Gramsci é fundamental na identificación dos consellos de fábrica como célula do futuro Estado obreiro. Así, na editorial de L’Ordine Nuovo do 11 de outubro de 1919, lemos:

"A organización proletaria que se resume, como expresión total da masa obreira e campesiña, nas oficinas centrais da Confederación do Traballo, atravesa unha crise constitucional. Os obreiros senten que o conxunto de “a súa” organización se converteu nun aparello tan grande, que terminou por obedecer as propias leis, íntimas da súa estrutura e do seu complicado funcionamento, pero estrañas á masa que adquiriu conciencia da súa misión histórica como clase revolucionaria. A ditadura proletaria pode encarnarse nun tipo de organización que sexa específica dunha actividade propia de produtores e non de asalariados, escravos do capital. O consello de fábrica é a célula primaria desta organización. Posto que no Consello todas as ramas do traballo atópanse representadas proporcionalmente á contribución que cada oficio e cada rama de traballo dá á elaboración do obxecto que a fábrica produce para a colectividade, a institución é de clase e é social. Por tal motivo o Consello realiza a unidade da clase traballadora, outorga ás masas unha cohesión e unha forma da mesma natureza que as empregadas por ela na organización xeral da sociedade. O Consello de Fábrica é o modelo do Estado proletario. A existencia do Consello outorga aos obreiros a responsabilidade directa da produción, condúceos a mellorar o seu traballo, instaura unha disciplina consciente e voluntaria, crea a psicoloxía do produtor, do creador da historia".

Particularmente agudo e inequívoco é o xuízo negativo de Antonio Gramsci sobre o Convenio entre o Estado italiano e o Vaticano incluído nos Pactos de Letrán, asinados o 11 de febreiro de 1929, entre o réxime fascista e a Igrexa católica.

De fundamental importancia é a súa análise da “Cuestión meridional”, exemplo insuperábel da aplicación do método materialista-histórico á realidade italiana xurdida despois da Unificación.

As manipulacións máis recentes

A manipulación continúa tamén de maneira recente despois da destrución do PCI, cunha serie de “historias de espías” construídas coa finalidade de afastar cada vez máis aos comunistas italianos –e de todo o mundo— da lectura e da compresión do pensamento de Antonio Gramsci.

“Como é que Gramsci escribe febrilmente nos seus primeiros anos de cárcere e despois se dedica case exclusivamente a revisar os seus propios escritos, sen producir substancialmente nada novo? Como é que Gramsci, nos seus dous anos de vida despois da súa saída de prisión, non retoma a escritura, aínda que posto en liberdade vixiada, pero seguro en condicións moito máis libres que as do cárcere? Gramsci, durante o seu encarceramento comezou a disentir da política oficial da Internacional Comunista, pero non podía revelalo porque se atopaba chantaxeado en Italia debido á súa condición, e na URSS debido á presenza da súa muller naquel país.”

Sobre a carta á dirixencia soviética temos xa falado. Pero calquera que teña lido algunha vez as páxinas dos Cadernos, poderá atopar sempre e só críticas fortes ao pensamento de Trotski (chamado na súa linguaxe criptográfico co nome de Leone Davidovi), e apreciacións sen reservas sobre a obra política e ideolóxica de Giusseppe Bessarione (José Stalin), definido como o máis xenuíno intérprete actual da “filosofía da praxe” (termo que para Gramsci, por tanto, é sinónimo encriptado do materialismo dialéctico). En canto aos esforzos incesantes da dilixencia soviética para liberar ou polo menos para aliviar as condicións de Gramsci en prisión, e para soster á súa familia na URSS, convidamos á lectura do excepcional testemuño do seu sobriño e homónimo Antonio Gramsci Jr., contida no seu recente libro Historia dunha familia revolucionaria. Antonio Gramsci e os Schucht entre Rusia e Italia (Editori Riuniti University Press).

Incluso a polémica que se expuxo en relación coa desaparición do último dos seus cadernos deixa moitas intrigas: asumindo que os seus cadernos sexan 34 e non 33, que se atopou neste caderno faltante (ou subtraído)? Algo que contradicía até tal punto os principios que resultaba tan incómodo para os dirixentes comunistas soviéticos e italianos? En resumo, especulacións que non teñen ningunha base documental.

En canto ás condicións de saúde de Gramsci nos derradeiros anos da súa detención e durante o período da súa liberdade vixiada na clínica, estas resultaban tan precarias como para xustificar amplamente a súa imposibilidade para dedicarse a novas perspectivas ou mesmo a poder ler ou escribir, polo menos coa profundidade demostrada nos seus primeiros anos. Isto está documentado pola simple lectura da historia cronolóxica dos seus cadernos e tamén pola distribución temporal dos seus novos escritos e das súas reflexións. Isto debería pór fin ás especulacións sobre as súas disidencias, as chantaxes e outros absurdos que poden ter carta de cidadanía nas novelas de ciencia ficción política, pero non nos estudos serios de crítica política.

Estivo de moda, e está aínda, clasificar a Gramsci  como pensador, como filósofo. E en particular asocialo coa tendencia idealista italiana, que ten en Benedetto Croce ao seu máximo expoñente. É verdade que Gramsci non podía deixar de partir da lectura do máximo e máis influente filósofo italiano vivente naquela época, pero cal é a súa relación con el? Esta relación foi comparada con aquela que Marx tivo con Hegel, ou sexa -dise – o máis fiel discípulo que continuou a súa obra.

Agora, isto que se afirma desafía a todos os escritos que produciron Marx e Engels, por unha banda, e Gramsci, por outra. Pero talvez non hai peor xordo que o que non quere oír.

Como todos os lectores de Marx e Engels saben, o materialismo dialéctico é o investimento da dialéctica idealista, é o retorno do método dialéctico desde o mundo das ideas ao da materia, pero sobre todo é un investimento que trae o pensamento –a filosofía—dende as estériles especulacións á praxe, á acción: é gasolina para a acción política do proletariado. Marx e Engels non son “filósofos”, son dirixentes políticos da clase obreira, non o son pola súa expresa declaración, pero sobre todo pola súa historia política. O mesmo aplica con forza sobre Gramsci, citando as súas propias palabras: “Poderíase escribir un novo Anti-Dühring, que podería ser un ‘Anti-Croce’ desde este punto de vista, resumindo non só a polémica contra a filosofía especulativa, senón tamén aquela contra o positivismo e o mecanicismo, e as formas inferiores da filosofía da praxe.” (Caderno 8).

Non son suficientes as repetidas afirmacións do Gramsci do cárcere, nas cales di explicitamente que a súa filosofía da praxe é o materialismo dialéctico, aquel fundado por Marx, e que vía entón en Stalin ao seu máis fiel intérprete? Non son suficientes as páxinas de verdadeiras leccións de materialismo histórico que Gramsci nos imparte ao redor do Resxurdimento italiano e a súa incomparábel análise de clase sobre as relacións entre os intelectuais e as clases, sobre o fordismo e as orixes e as consecuencias que isto ten sobre a base material americana e sobre a súa superestrutura?

Desafortunadamente, unha vez foise afirmando esta falsidade. Moitos filósofos e políticos italianos, no canto de partir da lectura crítica de Gramsci, situáronse nesta lectura feita por outros. Terminaron por regalar a Gramsci  ao idealismo, en lugar de defendelo como un gran dirixente do movemento comunista internacional, que ten no materialismo histórico e dialéctico o seu instrumento de loita máis afiado.

A lectura de Gramsci, do verdadeiro Gramsci, do gran dirixente do proletariado italiano e internacional, do gran teórico do marxismo-leninismo, é o que hoxe nós propomos á atención do proletariado internacional, dos pobos antimperialistas e anticapitalistas, que ven no socialismo a perspectiva revolucionaria que pode e debe cambiar ao mundo.


Tradución do Italiano ao español de Jorge Méndez.

O presente texto é un avance da tradución final que está por publicarse.



Fonte: El Machete

Tradución ao galego: Comunistas da Galiza - PCPE