
"A vida na RDA: preguntas e respostas" (Panorama DDR, 1981).
En Pueblo Soviético non só falamos da Unión
Soviética, tamén o facemos das ex-repúblicas socialistas. É o caso deste artigo,
onde imos realizar unha radiografía da situación da muller na República
Democrática Alemana (RDA).
Analizando
esta realidade, podo dicir que, ata onde eu coñezo, a República Democrática
Alemana, xunto coa Unión Soviética, é un dos estados con mellores indicadores
de igualdade e de participación da muller na historia.
Se ben non se
chegou a unha situación de xustiza plena, os avances foron tan notorios que, en
moitos indicadores, os países máis avanzados da actualidade só poden soñar con
igualar, polo menos, á RDA.
Na Alemaña do leste eran conscientes
tanto de que aínda quedaba traballo por facer como dos avances que xa lograran.
Hoxe só podemos imaxinar ata onde tería chegado a RDA neste aspecto de ter
continuado a súa existencia.
Creo tamén
que é de xustiza situar estes datos tendo en conta os anos dos que falamos no
artigo, comparando coa realidade actual e pasada no mundo.
Gran parte
deste desenvolvemento encadrábase na base fundamental da xustiza que ofrece o
socialismo, mediante, por exemplo, o sistema de seguridade social, polo que,
aínda que o artigo que nos ocupa se refire á RDA, as similitudes con outros
países socialistas son amplas.
Hai que
entender que na RDA os dereitos, igualdade e emancipación da muller eran
entendidos como unha cuestión de
clase e de loita de clases, non era un movemento feminista como o
coñecemos hoxe en día.
Os seus
resultados foron moi bos, xulgando de xeito comparativo coa realidade histórica
e actual.
Segundo S.
Kranz: "A cuestión da muller foi
unha cuestión de clase, non de xénero. As mulleres eran consideradas polo
estado como parte da loita de clases, non como persoas cunhas necesidades
diferentes dos homes".
Desde o
inicio da existencia da RDA, o problema da desigualdade e o rol da muller
estivo presente. O artigo 20 da constitución de 1949 indicaba que "os homes e mulleres son iguais e teñen os
mesmos dereitos en todas as esferas da sociedade" e de feito o rol da
muller nunha sociedade absolutamente conservadora como a alemá, que dicían, se
guiaba polas tres K's "Kirche,
Kinder und Küche" (igrexa, nenos e cociña) cambiou radicalmente na
RDA.
Analizar a
seguridade social da RDA é unha tarefa interesante e sinxela, pois dispoñemos
de boa bibliografía en castelán, como "Política Social na RDA" (Editorial Zeit im Bild, Berlín, RDA, 1985),
un bo resumo dunhas trinta páxinas ou o máis extenso e detallado libro "A
vida na RDA: preguntas e respostas" (Panorama
DDR, 1981). Polo tanto, aínda que neste artigo nos centraremos na muller,
mencionaremos algúns datos e aspectos xerais e calquera interesado en coñecer o
seu sistema pode facelo cos devanditos textos.
Ademais
utilízanse para este artigo os datos de "A Country Study: Germany,
East" (Federal Research Division,
EUA, 1988), "Women's Role in the GDR and the State's Policy Toward
Women" & "Central And Eastern European Review " (Susanne Kranz, 2005 e 2010) aparte dalgúns datos puntuais doutras fontes
de prensa, etc. Absolutamente todas as fontes utilizadas están enlazadas ao
final do artigo.
DEREITO AO TRABALLO.
O primeiro
logro da RDA que comentaremos foi a participación da muller no dereito ao
traballo. A día de hoxe os mellores indicadores dos países capitalistas non
igualan os da RDA e outros países ex-socialistas.
En 1985 o 49% da poboación activa da RDA eran mulleres, porcentaxe dos máis altos do mundo dese ano segundo a propia fonte. Este nivel aínda non é alcanzado décadas despois polos países capitalistas; na Unión Europea, no ano 2000, as mulleres constituían o 43,5% da poboación activa de media. En Estados Unidos, en 2011, era do 46,6%, en 1980, do 42,5% e de 38,1% en 1970.
Este
indicador ademais foi moi superior na RDA ao doutros países dende moitos anos
antes, en 1960 xa era un 48,3%,
maior que en EUA ou Europa hoxe. Nos inicios da RDA, en 1949, era o 40%.
Estes niveis
eran comúns en países socialistas; dende os 70, as mulleres eran o 51% dos traballadores na Unión Soviética, ou o
46,1% en Checoslovaquia en 1985.
Tamén nos
países socialistas, e por ende na RDA, cumpríase que a igual traballo mesmo salario. E non só era un mero texto na
constitución, realmente cumpríase a igualdade salarial entre homes e mulleres
por un mesmo emprego, algo que na actualidade, na maior parte do mundo, non se
cumpre.
Non obstante
as mulleres non adoitaban realizar os oficios con maior remuneración, é dicir,
se o soldo dela era de 762 marcos, o del era de 1000 marcos. Aínda así, o
salario da muller significaba o 40% dos ingresos do fogar.
As diferenzas
salariais existían (en moita menor medida que no capitalismo) en función do
sector económico. Non eran, polo tanto, unha cuestión de xénero senón de
sector.
A mediados
dos 80, os traballadores do comercio tiñan uns ingresos medios un 26% máis
baixos que os traballadores dalgunhas industrias, aínda que estes
desequilibrios se corrixían en parte mediante as axudas e subvencións da
seguridade social correspondentes por dereito e necesidade concreta.
O problema, en realidade, era que as mulleres empregadas se concentraban en sectores con menores salarios que os homes. Predominaban nunha serie de ramos ocupacionais como no comercio, na medicina ou a educación pública.
O problema, en realidade, era que as mulleres empregadas se concentraban en sectores con menores salarios que os homes. Predominaban nunha serie de ramos ocupacionais como no comercio, na medicina ou a educación pública.
Para combater
esta desigualdade o estado ofrecía formación para mulleres que xa tiñan oficio
pero querían elevar o seu nivel de habilidade e titulación. Estes programas
permitían abandonar temporalmente o posto de traballo para formarse recibindo mentres tanto o 80% do seu salario, para
posibilitar o desenvolvemento da súa formación.
Tampouco era
un problema exclusivo da RDA. Na RFA en 1957 as traballadoras na industria
gañaban un 45.7% menos que os homes. En 1981 esta diferenza caeu ao 31.2% pero
en 1988 volveu ascender de xeito preocupante, xa que, en media, as mulleres
gañaron un 43.9% menos que os homes.
Detallando,
un 53.2% menos as traballadoras industriais e en traballos de oficina e
administrativos (empregos de "colo branco"), as mulleres gañaban un
45% menos que os homes.
Este problema
segue acontecendo hoxe en día. En España, o salario medio das mulleres é entre
un 20% e un 30% inferior ao soldo medio en datos de 2006. En 2012, as mulleres
cobraban un 22% menos que os homes.
En países con
maior índice de desenvolvemento, como Noruega, con ampla lexislación detrás da
igualdade de dereitos, as mulleres cobraban un 15% menos que os homes en datos
de 2010. Ese 15% é o valor medio europeo. Hoxe en Alemaña occidental é do 24%.
A
participación na vida laboral das mulleres na RDA tampouco ten parangón hoxe en
día nin nos países con mellores indicadores. Os datos indican que en 1984 o 80% das mulleres en idade de traballar,
o facían. En 1962 xa significaban o 70%. O indicador anterior, a pesar de
ser excepcional, é o máis cauteloso (procede da Federal Research de USA)
xa que fontes oficiais o cifran no 91% en 1989 e, xusto antes da caída do muro,
o 92% da poboación feminina en idade de
traballar estaba integrada na actividade laboral ou en proceso de formación.
As estatísticas occidentais non utilizan este dato pois, din, inclúe as
estudantes e traballadoras en baixa por maternidade.
En 2008 na
UE-15 este indicador era do 60,4%, un 20% menor utilizando o dato mínimo. En
EUA, era do 51,5% en 1980 e 58,7% en 2010 (por un 77,4% e un 70,6%
respectivamente en homes).
Nestes niveis, evidentemente, hai que ter en conta a inexistencia do paro nos sistemas socialistas, calidade confirmada na RDA tamén polos datos da Federal Research de USA.
Nestes niveis, evidentemente, hai que ter en conta a inexistencia do paro nos sistemas socialistas, calidade confirmada na RDA tamén polos datos da Federal Research de USA.
Na
comparación co seu antagónico irmán capitalista, a RFA (República Federal
Alemana), esta última sae moi mal parada (GDR é RDA e FRG é RFA):
En canto á
formación, en 1985, nas 54 universidades da RDA o 50% dos alumnos eran mulleres. Un dato tamén moi alto para a
época, que actualmente continuou aumentando chegando, por exemplo, ao 55% en
España en 2010.
A
incorporación da muller á educación superior aseguraba unha integración laboral
e aumentou de xeito constante durante a historia da RDA.
As mulleres
que nos anos 80 tiñan entre 35 a 40 anos xa tiñan a mesma escolarización e
preparación profesional que os homes. Isto acontecía pola temperá idade do
sistema socialista alemán, por exemplo, en 1980, entre mulleres e homes menores
xa non había diferenzas na cualificación.
En 1971, de
100 traballadores cun título universitario, 28 eran mulleres e en 1980 a súa
porcentaxe creceu a 35.
En 1981, un de cada dous aprendices que pasaban os exames de obreiro especializado e un de cada dous estudantes universitarios que pasan os seus exames, era de sexo feminino.
En 1981, un de cada dous aprendices que pasaban os exames de obreiro especializado e un de cada dous estudantes universitarios que pasan os seus exames, era de sexo feminino.
Na
comparativa co seu país veciño, a RFA sae de novo mal parada. Os datos de
mulleres estudantes na universidade foron, en 1960 de 23.9%, en 1980, 36.7%, en
1987, 37.9%, o cal significaba un
atraso de case década e media respecto á RDA.
Máis preocupante era o dato de educación secundaria. En 1980, na RFA, só un de cada cinco graduados no "Gymnasium" (a escola secundaria) era muller, mentres que na RDA era un de cada dous.
Máis preocupante era o dato de educación secundaria. En 1980, na RFA, só un de cada cinco graduados no "Gymnasium" (a escola secundaria) era muller, mentres que na RDA era un de cada dous.
As
consecuencias da integración da muller no traballo non son só datos. Primeiro,
o sustento económico dotaba a muller de independencia real, ao ter asegurado o
dereito ao traballo, tiña ingresos e era autosuficiente. A seguridade social
pública e sen custo (vivenda, sanidade, educación, xubilación, cultura...)
aseguraba o desenvolvemento dunha vida plena na RDA para homes e mulleres. Como
reza o texto de "Política social na
RDA": "A actividade laboral
da muller configura a base socioeconómica da súa emancipación".
Segundo, tras
a Segunda Guerra Mundial, a situación demográfica de Alemaña sufriu un grave
impacto, e de non ser pola incorporación plena da muller en todos os aspectos
do país, dificilmente podería terse desenvolvido como estado socialista.
DEREITOS LABORAIS E AS SÚAS CONSECUENCIAS.
Neste artigo
só falaremos dos dereitos laborais concernentes á muller, pero na RDA había
establecidos multitude de dereitos laborais para toda a poboación, que claro,
tamén o eran para mulleres. Non é que esqueza comentalos, é que se os incluíse,
o artigo sería demasiado extenso. Para evitalo remítome á bibliografía indicada
ao principio do artigo.
O primeiro
que hai que entender é que os dereitos laborais nos países socialistas, ao ser
sociedades nos que os traballadores teñen o poder, son extensos e adoitan
guiarse pola máxima "de cada cal segundo a súa capacidade, a cada cal
segundo a súa necesidade".
É dicir, cada persoa na RDA tiña uns extensos dereitos (e deberes) e servizos cubertos de xeito público mediante o sistema de seguridade social e segundo a necesidade concreta, as persoas recibían axudas, melloras laborais, etc.
É dicir, cada persoa na RDA tiña uns extensos dereitos (e deberes) e servizos cubertos de xeito público mediante o sistema de seguridade social e segundo a necesidade concreta, as persoas recibían axudas, melloras laborais, etc.
É importante
entender, pois, que en contra do que moitos liberais consideran
"discriminación positiva" ou "dilapidación" non é nin máis
nin menos que xustiza, pois a
situación de todas as persoas non é igual e nun estado socialista, todas as
persoas son apoiadas polo estado obreiro. Isto acontecía pois, coas mulleres.
Evidentemente
non só coas mulleres, pero elas tiñan dereitos adquiridos porque ao analizar a
situación da muller se considerou xusto. E é que, a pesar dos avances da RDA
pola igualdade e por combater as estruturas sociais e roles que desfavorecen as
mulleres, seguían soportando gran
parte da carga das tarefas domésticas e do coidado dos fillos, ademais da
súa actividade laboral.
Estes tres
aspectos que, na miña opinión, parecen tan simples de comprender son criticados
e negados polos conservadores.
As mulleres
na RDA seguían realizando máis horas de tarefas domésticas que os homes, aínda
que isto foi mellorando cos anos e os homes comezaban a implicarse máis no
traballo doméstico e aínda máis no coidado dos fillos.
Xunto a isto
debemos ter en conta a incorporación ao traballo da muller (como vimos antes,
algo considerado básico) polo que a
carga de responsabilidade da muller podía ser tripla; traballo, casa e fillos,
como acontece en moitos casos hoxe en día.
Con esta base, podemos comprender algúns dos dereitos e bos resultados referidos a mulleres e nais na RDA.
Con esta base, podemos comprender algúns dos dereitos e bos resultados referidos a mulleres e nais na RDA.
Na RDA
realizáronse políticas para as mulleres que se adoitan coñecer como
"Mutti-Politik" (algo así como 'políticas para nais') sendo esta
cualificación, segundo S. Kranz, errónea, pois asumía o rol da muller como nais
e establecía certa dualidade entre dous roles, o de "nai" e o de
"traballadora".
En calquera
caso, os resultados si que opino que foron positivos e máis se os comparamos
coa situación noutros países e na actualidade. Ser muller traballadora e nai
estaba moi ben valorado na sociedade da RDA.
Neste aspecto
da política da RDA sen dúbida tamén se tivo en conta o fomento da taxa de
natalidade, que era baixa (mantívose similar á da RFA con diferenzas de 0.5
fillos máis na RFA a partir de 1975) ofrecendo facilidades para as familias e
nais.
Atopar
explicacións a esta situación permítenos obter máis información sobre a
situación social da muller na RDA. Guiarémonos polo estudo Demographic Research: Germany, segundo o
cal a independencia económica e o diferente rol da muller na sociedade (faino
comparándoo coa RFA) produciu unha maior emancipación da muller e isto afectaba
á taxa de natalidade.
Argumentan que a política do aborto puido influír bastante á planificación familiar e afectar ao número de fillos.
Segundo o estudo "as condicións sociais e económicas promoveron a formación temperá da familia cun número limitado de fillos, pero un baixo nivel de natalidade".
Argumentan que a política do aborto puido influír bastante á planificación familiar e afectar ao número de fillos.
Segundo o estudo "as condicións sociais e económicas promoveron a formación temperá da familia cun número limitado de fillos, pero un baixo nivel de natalidade".
A incidencia do matrimonio era menor que noutros países e a ratio de divorcios era moito maior. Segundo o estudo, o menor impacto de lazos relixiosos e o alto nivel de emprego feminino explica este fenómeno. Pódese observar como o nivel de emprego é un factor fundamental que impactou na situación da muller en aspectos non só económicos, senón tamén sociais.
Na vida familiar,
o máis común na RDA eran parellas cun fillo (un 47,7%) sendo menos común ter
dous fillos (un 25%). As nais solteiras eran un 16% (un 10% na RFA) segundo nos
explica o estudo, a causa do alto ratio de divorcios.
Obsérvase
unha alteración na estrutura familiar establecida para a época, o 60% dos
fillos nacían de nais e parellas non casadas -non implica que non se casasen
despois- e a taxa de parellas non casadas con fillos era do 13% (4% na RFA).
Dos seguintes
parágrafos algúns dos textos son directamente copiados dos documentos oficiais
da RDA indicados ao comezo do artigo.
As horas de
traballo semanal eran de 43 horas e tres cuartos, pero máis dun 40% dos
traballadores tiñan xornadas reducidas a 40 ou 42 por semana segundo dous
criterios, primeiro, o traballo con quendas e segundo, as mulleres con fillos.
A semana de
40 horas foi decretada para todas as nais que, traballando a tempo completo,
teñen máis dun fillo ou un fillo con minusvalía.
Este
indicador estaba na media dos países desenvolvidos. Por exemplo, segundo datos
da OCDE, en 1985, as horas semanais traballadas en Francia eran de 42.2, en
Italia de 41.5, en Australia 43.5, en Irlanda 45 ou en Reino Unido de 44.1.
A idade de
xubilación era de 60 anos nas mulleres e 65 nos homes. Que as mulleres tivesen
unha data de xubilación máis temperá era común nos países socialistas. En 1985 a esperanza de
vida era de 75 anos nas mulleres e 69 nos homes e o 18% da poboación eran
xubilados.
As nais
solteiras non sufrían desvantaxes nin eran discriminadas e o estado apoiábaas
con axudas. De 1960 a
1976, por exemplo, investiuse no subsidio para as nais solteiras (e os homes sós
que, naturalmente, tiñan os mesmos dereitos) 224,1 millóns de marcos.
Evidentemente,
as mulleres embarazadas non podían ser despedidas. Tampouco debían empregarse
nun traballo que fixese perigar a vida e a saúde da nai e o feto, polo que se
era necesario, se cambiaba o posto laboral garantindo o mesmo salario.
Estaba
prohibido para as embarazadas o traballo nocturno e as horas extras. A mulleres
embarazadas, nais con fillos menores dun ano e ás mulleres (e homes) sós con
fillos de ata tres anos, non se lles despedía. Ningunha empresa podía negar o
emprego a unha muller embarazada ou a unha nai cun fillo pequeno por este
motivo.
As nais
recibían 26 semanas de vacacións pre e postnatais recibindo o salario medio
neto (seis semanas antes do parto e vinte despois). A partir do segundo neno,
as nais podían, ademais desas 26 semanas, tomar vacacións durante un ano para
coidar o bebé, cobrando entre o 65% ata o 90% do seu soldo neto, mantendo o
posto de traballo na empresa.
En 1970, o
Seguro Social pagou á nai unha media de 1.287 marcos como subsidio; en 1980,
máis de 3.300 marcos, o dobre do salario medio.
As nais
traballadoras solteiras tiñan preferencia de prazas nos establecementos
infantís ou recibían -se non se podía proporcionar de inmediato unha praza na
casa berce- un subsidio financeiro por maternidade. Se enfermaba o fillo da
nai e precisaba de coidado doméstico, concedíaselle permiso pagado do traballo.
Esta licenza podía abranguer un período de ata 13 semanas por ano.
Tiveron que
pasar décadas para ver sistemas similares. En Noruega hoxe teñen un permiso de
maternidade e paternidade de 47 semanas co 100% do soldo e redución de xornada.
Ofrecen gardarías subvencionadas ao 90%, xornadas de 35,5 horas semanais e 10
días ao ano para poder quedar na casa se o fillo está enfermo.
Para as
mulleres embarazadas o sistema de saúde dispoñía de 14 sanatorios con 589 camas
e a asistencia médica de calidade estaba asegurada durante todo o embarazo. O
99% dos partos realizábanse sen custo en hospitais. Tamén había 900 centros de
consulta onde se realizaba seguimento ás embarazadas e máis de 10.000 centros
de consulta materno-infantís para controlar o desenvolvemento san dos nenos. A
partir do terceiro mes de xestación as embarazadas xa eran atendidas no médico
e no social por facultativos e enfermeiras.
A alta
incorporación da muller ao traballo tamén era posíbel polas gardarías, xardíns
de infancia e casas berce, permitindo compaxinar traballo e vida familiar.
En 1981
atendíanse ao 61 por cento dos menores de tres anos en casas berce e a case
todos os pequenos de tres a seis anos de idade en xardíns de infancia.
En 1990, o
80% dos bebés eran coidados en casas berce, o 96% dos nenos entre 3-6 anos nos
xardíns de infancia e o 81% dos nenos entre 6-10 anos tiñan atención e coidados
tras a escola en centros infantís.
A atención
nestes centros era gratuíta para calquera hora do día, os pais só pagaban unha
pequena suma pola comida quente e o leite.
A RDA apoiaba
de forma económica as familias. Por cada fillo, a nai recibía un subsidio
estatal por parto, por valor de 1.000 marcos (por poñer unha referencia, un
salario mensual).
Tamén había un subsidio estatal mensual polos nenos; 20 marcos polo primeiro e o segundo fillo; a 50 marcos polo terceiro, a 60 marcos polo cuarto, a 70 marcos polo quinto e os que seguen. Pagábase, independentemente do ingreso e a posición social dos pais, ata que os nenos remataban a escola xeral.
Tamén había
axudas para fundar unha familia. Os matrimonios novos recibían créditos sen
intereses e con xenerosas condicións de reembolso.
As familias
numerosas e as nais soas recibían certas axudas suplementarias que as aliviaba
no financeiro (sen contar que toda viúva recibía unha pensión de orfandade por
cada fillo e toda divorciada recibía alimentos do pai dos seus fillos en
función dos seus ingresos). Esas axudas comprendían, por exemplo, comida
escolar gratis para os nenos, lavado gratuíto de roupa branca e asignacións
para a compra de roupa infantil.
Ademais
existían unha serie de prestacións especiais das empresas e do sindicato, como
prazas vacacionais gratuítas nas casas de descanso, curas de repouso e en
certos casos asignacións en efectivo provenientes do sindicato.
Nos
documentos da RDA explícasenos: "Eses
beneficios non son auxilios de emerxencia, pois ninguén os necesita, toda vez
que percibe ingresos regulares polo seu labor. Eles veñen a reflectir máis ben
o respecto e o recoñecemento que sente a sociedade cara ás devanditas familias.
Ese respecto tradúcese ademais no feito de que esas familias teñen a
preferencia á hora de repartir as vivendas máis confortábeis e espazosas, das
cales ninguén pode ou quere desaloxalas, mesmo por consideración aos nenos".
A maioría dos
traballadores tiña catro semanas e media de vacacións pagadas. As mulleres
casadas, as nais soas e as mulleres soas que cumprían os 40 anos de idade,
recibían, ademais, cada mes un día libre para os seus asuntos propios, que non
é parte das súas vacación, sen afectar ao soldo.
Na seguinte
táboa pódese observar unha "comparación" de dereitos entre a Alemaña
socialista e a Alemaña capitalista:
O resultado
destas políticas, reflíctese, por exemplo, na comparación de mulleres nais e
traballadoras entre ambos os dous países:
Non era de
estrañar, pois, que no seu país irmán, a RFA (República Federal Alemana)
feministas e outras organizacións políticas do devandito estado pedisen para a
súa poboación os mesmos dereitos da muller que había na RDA.
Cito unha
noticia do diario “El País” de 1990: “Moitas mulleres que desexarían ter máis fillos acoden a abortar
por temor a perder os seus traballos en canto se produza a reunificación. Non
só temen ás leis da RFA senón ao desemprego e ao desmantelamento dos servizos
sociais que se lles prestou ata agora ás nais. Na RDA as prazas en xardín de
infancia, o salario e a reserva do posto de traballo están garantidas para as
nais traballadoras".
A ORGANIZACIÓN DFD.
Na miña
opinión, gran parte destes éxitos enténdense ao coñecer a existencia da DFD,
Demokratischer Frauenbund Deutschlands (Liga
de Mulleres Democráticas de Alemaña). Fundada en 1947, mesmo antes da
existencia oficial da RDA, era parte do SED (Partido Socialista Unificado de
Alemaña) e foi unha ferramenta oficial para a incorporación e a concienciación
da muller na construción do estado socialista, ademais dunha ferramenta de
loita efectiva polos dereitos da muller.
En 1985 conformábana un millón e medio de mulleres
en 17904 organizacións locais. A participación estaba aberta a calquera
muller independentemente da súa ideoloxía ou estado social.
Conforme se
ía conseguindo a emancipación efectiva da muller, as mulleres aumentaron a súa
participación nos sindicatos en lugar da DFD e parte da mesma organización
consideraba que moitos dos seus obxectivos se lograran, polo que partir dos 80 a DFD
centrouse máis en dereitos legais para mulleres traballadoras.
Sempre mantiveron participación e poder político real con entre 30 e 50 deputados na Cámara do Pobo, polo que a construción da situación da muller na RDA non se pode entender sen o traballo da DFD dende o seu inicio en 1947.
Nas últimas
eleccións da RDA socialista, en 1986, obtiveron 54 asentos na cámara. Como
curiosidade, a participación foi do 99.74%.
Descoñezo se
nalgún país capitalista existe unha organización con poder e participación
política real centrada en favor dos dereitos da muller.
De entre os
varios centos de revistas e xornais que se publicaban na RDA, existía "Für
Dich", revista semanal centrada na muller dirixida pola DFD dende a súa
creación en 1962. Había revistas e publicacións para distintos sectores
profesionais, culturais, noticias, etc.
OUTROS DEREITOS SOCIAIS E LEIS.
O aborto estivo permitido dende 1972, sen
condicións nin custo, corría a cargo da seguridade social do estado. Podíase
solicitar o aborto durante as primeiras doce semanas do embarazo. Esta lei, non
sen polémica -a relixión estaba totalmente permitida e a igrexa mostrouse en
contra- foi aprobada no parlamento como un dereito básico dos cidadáns do país.
Unha vez
saqueada a RDA, en 1992, a política conservadora da nova Alemaña Federal
suspendeu ese dereito durante bastantes anos.
En 1989 practicáronse 73.000 abortos, mentres na RFA, cunha poboación catro veces superior, se realizaron 75.297, onde a súa realización non era libre e estaba fortemente restrinxida. A presidenta da asociación de médicas alemás da RFA dixo en 1990 que "ata que se produza a reunificación, se rexistrará un imparábel, indigno e perigoso turismo para abortar da RFA a Alemaña do Leste".
Recomendábase
a planificación familiar e a pílula
anticonceptiva prescribíase con receita médica de xeito totalmente gratuíto,
era parte do seguro social.
A pesar de
ambos os dous métodos, a estabilidade económica e o efecto das políticas
aplicadas para tal fin permitía que o
número dos partos aumentase. En 1980 naceron 245.090 nenos; 63.300 máis que
en 1975.
A RDA tamén
foi considerada como pioneira nos
dereitos de homosexuais e lesbianas, coa descriminalización en 1957 e a
legalización total en 1967.
A
prostitución estaba prohibida e oficialmente non existía na Alemaña do Leste.
Algunhas fontes informan que había zonas onde si se practicaba, como en hoteis
de Leipzig, onde eran comúns os visitantes á RDA.
A sexualidade
na RDA era bastante aberta para a época. Por exemplo, é moi común na cultura de
Alemaña do Leste o nudismo. O chamado 'freikörperkultur'
tivo un especial impacto na RDA con grande aceptación social, por exemplo, en
praias nudistas "posibelmente debido
a un desenvolvemento cultural máis secular" segundo o
libro occidental "State Socialist
Bodies".
Como curiosidade, nun artigo de 2009, indicábase, baseándose nunha enquisa, que as alemás orientais alcanzaban o orgasmo con máis frecuencia que as occidentais, segundo o propio texto: "un rol menos tradicional nas mulleres da Alemaña Oriental, facíaas tomar a iniciativa e alcanzar o orgasmo con máis frecuencia que as súas contrapartes occidentais. Cos anos, unha nostalxia por "o amor como o era antes", aumentou no leste".
PARTICIPACIÓN POLÍTICA E SOCIAL.
O órgano
supremo de poder estatal da RDA era a Cámara do Pobo. Integrábana 500 deputados
(elixidos directamente por un termo de cinco anos, en sufraxio libre,
universal, igual e secreto) dos cales, en 1981, 162 eran mulleres, é
dicir, o 32,4 por cento.
No primeiro período electoral da RDA, o 23,8 por cento dos deputados era de sexo feminino. Na RFA en 1957, era o 9,2%.
A porcentaxe nos 80 é similar ao de hoxe en día en España e algúns países europeos. No tramo 2004-2009 na UE, o 31% dos deputados eran mulleres, pero se volvemos no tempo aos datos que subministramos da RDA, este valor descende ao 16%, a metade.
Segundo datos da Unión Interparlamentaria, en 2005 as mulleres parlamentarias no mundo representaban o 16,1 por cento do total, en Estados Unidos, o 15%.
No primeiro período electoral da RDA, o 23,8 por cento dos deputados era de sexo feminino. Na RFA en 1957, era o 9,2%.
A porcentaxe nos 80 é similar ao de hoxe en día en España e algúns países europeos. No tramo 2004-2009 na UE, o 31% dos deputados eran mulleres, pero se volvemos no tempo aos datos que subministramos da RDA, este valor descende ao 16%, a metade.
Segundo datos da Unión Interparlamentaria, en 2005 as mulleres parlamentarias no mundo representaban o 16,1 por cento do total, en Estados Unidos, o 15%.
En 1981 a
Unión Democrática de Mulleres (DFD) contaba con 35 deputados na Cámara do Pobo,
alcanzando mesmo os 54 nos seguintes comicios, ademais había deputadas nos
distintos grupos que conformaban a cámara.
En
conclusión, aínda que non se conseguiu a paridade de sexos na cámara, os
indicadores da RDA durante toda a
súa historia superaron a media dos países capitalistas a día de hoxe.
A igualdade de
dereitos entre homes e mulleres era total (así recollíao a propia constitución)
e non había "discriminación positiva", se non que o aumento da
participación da muller se lograba por políticas de fondo a escala estatal,
como independencia económica, educación, cultura ou formación política.
De novo, este
tipo de niveis é e era común nos países socialistas de xeito moito máis común
que nos capitalistas. En 2005, en Cuba, o dato era do 36%. Xa en 1966 na Unión
Soviética, eran mulleres o 28% do soviet supremo, o 34% en soviets de
repúblicas e o 42,8% dos soviets de traballadores e locais, en datos da
Universidade de Sydney.
En 1980 un de cada catro dos 7.600 alcaldes da RDA
era muller. Os alcaldes eran os presidentes dun consello de comuna ou de
cidade. Dos 28 alcaldes primeiros que presidían grandes cidades, cuatro eran
mulleres (en Potsdam, Dessau, Halle-Neustadt e Branderburgo).
Por comparar
con referencias actuais, en España en 2009, só un de cada dez alcaldes era
muller.
Na RDA o
sindicalismo era apoiado masivamente, como demostra o feito de que a mediados dos 80 o 96% dos traballadores
estaban sindicados na FDGB (Confederación de Sindicatos Libres
Alemáns). En 1985 esta organización sindical tiña o 61% dos deputados e tiñan
poder en consellos, empresas, medios de produción e distintos estamentos de
organización, polo que o poder de actuación dos traballadores era real na
política do país.
En
1981, o 50% dos afiliados eran
mulleres, chegando mesmo ao 53% en 1988 e un de cada tres mulleres
sindicadas exercía unha función organizativa sendo un 45% dos membros da Xunta
Directiva central mulleres.
A proporción
das mulleres en todas as funcións de elección da FDGB ascendía ao 48,8%.
Non obstante,
hai datos menos alentadores, como que en 1984 só 19 dos 153 membros do comité
central do SED (partido socialista, principal partido da RDA) eran mulleres.
Ademais, a muller non conseguiu acceder aos postos máis altos en política, a
pesar de si conseguir unha ampla participación na base política do país, como
viamos en datos anteriores, só había dúas mulleres entre os 27 membros e
candidatos do Politburó (ministerios, por asocialo con algo que coñezamos).
Por exemplo,
en 1989 só había unha ministra no goberno, a ministra de educación Margot
Honecker, esposa do Presidente do Consello de Estado da RDA.
Algúns datos
máis da muller na RDA: Unha de cada dous funcións reitoras no comercio e unha
de cada tres no sistema de escolas superiores e técnicas era exercida por unha
muller.
Unha de cada tres cooperativas de produción agrícola e unha de cada cinco escolas era dirixida por unha muller.
E un de cada dous xuíces e xurados era muller. En España en 2010, dous de cada dez.
Unha de cada tres cooperativas de produción agrícola e unha de cada cinco escolas era dirixida por unha muller.
E un de cada dous xuíces e xurados era muller. En España en 2010, dous de cada dez.
A día de hoxe
a nosa sociedade aínda está acostumada a que as mulleres dependan do seu marido
materialmente e non poidan divorciarse. Na RDA a independencia da muller
demostrábase nunha alta taxa de
divorcios, 3.1 por 1000 persoas en 1985, un dos valores máis altos do mundo
segundo a propia fonte. Nese mesmo ano, os matrimonios eran 7.9 por 1000
persoas.
O divorcio
era un proceso sinxelo. A parella simplemente cumpría a solicitude requirida e
pagaba unha cota en función dos seus ingresos. No 90% dos divorcios a nai
mantivo a custodia dos fillos.
Como curiosidade, vemos o impacto social da caída do muro, cando os divorcios pasaron dun ratio de 36 a 6 nun só ano e non remontou ata varios anos despois.
Como curiosidade, vemos o impacto social da caída do muro, cando os divorcios pasaron dun ratio de 36 a 6 nun só ano e non remontou ata varios anos despois.
Nos
matrimonios, a muller e o home eran exactamente iguais legalmente. Podían
elixir utilizar o apelido de calquera dos cónxuxes. Ambos os dous cónxuxes podían
posuír conxuntamente bens obtidos despois do matrimonio, aínda que cada un
conservaba os dereitos de todos os bens adquiridos antes do matrimonio.
Todos os
homes e mulleres da RDA estaban obrigados a recibir un adestramento de defensa
civil que formaban grupos de defensa no ámbito local.
A
participación da muller no exército non era tan representativa como na Unión
Soviética e adoitaban ocupar postos de oficina ou de vixilancia de fronteiras e
só cara ao final da RDA comezaron a incorporarse a postos de combate.
Durante unha
situación de emerxencia nacional, todas as mulleres entre 18 e 50 anos podían
ser incluídas na defensa do estado como reservistas (despois de recibir o
mencionado adestramento). Estimábase que a mediados dos 80 un terzo das forzas de defensa da RDA ante situacións
de emerxencia eran mulleres.
As situacións de emerxencia nacional non eran unicamente ataques militares, tamén catástrofes naturais.
As situacións de emerxencia nacional non eran unicamente ataques militares, tamén catástrofes naturais.
Esta
participación na defensa nacional tamén era unha cuestión estatal, por
necesidade e por dereito, ante as tensións da época.
Fixéronse
chamamentos, por exemplo en revistas, que animaban ás mulleres a alistarse
voluntarias ao NVA (exercito popular) pois "a misión das forzas armadas -a prevención da guerra- non é unha
preocupación exclusiva de homes" segundo o propio chamamento.
Ademais do persoal regular, en 1987, o programa de defensa civil incluíu varios miles de civís voluntarios, na súa maioría mulleres, que podían ser chamados se era necesario, cun adestramento que consistía en tres ou catro horas ao ano en ciclos de cinco anos fóra do horario laboral.
Ademais do persoal regular, en 1987, o programa de defensa civil incluíu varios miles de civís voluntarios, na súa maioría mulleres, que podían ser chamados se era necesario, cun adestramento que consistía en tres ou catro horas ao ano en ciclos de cinco anos fóra do horario laboral.
TRAS A CAÍDA DO MURO.
Observando os
datos, non hai dúbida que a caída do muro, ou a desaparición da RDA, foi
un feito penoso para a poboación do país. En 1992 a taxa de paro de Alemaña
oriental subiu de cero ata o 14'2% (1'2 millóns de desempregados), tendencia
que continuou nos anos posteriores, ata os dous millóns e medio de parados.
Tras catro anos de actividade, a Treuhand, unha axencia creada para a privatización das empresas estatais da RDA e xestionada por directivos da Alemaña occidental, clausurou 4.000 empresas e destruíu dous millóns e medio de postos de traballo. O espolio da República Democrática Alemana quedara consumado, pois a maior parte das empresas foron compradas por grandes compañías da Alemaña occidental a prezo de saldo, con numerosos casos de corrupción involucrados, para logo pechalas en moitos casos ou simplemente vender o chan e edificios. Ademais, aínda hoxe, os contribuíntes alemáns han de pagar dos seus salarios os enormes custos económicos e sociais da Reunificación -Treuhand xerou unha débeda ao estado de 256 mil millóns de marcos-.
A día de hoxe o "libre mercado" non puido dotar de igualdade económica á zona oriental, que continua, vinte anos despois da destrución do seu tecido produtivo, sendo máis pobre e con maiores taxas de paro que a parte occidental, ademais de xerar e aumentar serios problemas demográficos.
Tras catro anos de actividade, a Treuhand, unha axencia creada para a privatización das empresas estatais da RDA e xestionada por directivos da Alemaña occidental, clausurou 4.000 empresas e destruíu dous millóns e medio de postos de traballo. O espolio da República Democrática Alemana quedara consumado, pois a maior parte das empresas foron compradas por grandes compañías da Alemaña occidental a prezo de saldo, con numerosos casos de corrupción involucrados, para logo pechalas en moitos casos ou simplemente vender o chan e edificios. Ademais, aínda hoxe, os contribuíntes alemáns han de pagar dos seus salarios os enormes custos económicos e sociais da Reunificación -Treuhand xerou unha débeda ao estado de 256 mil millóns de marcos-.
A día de hoxe o "libre mercado" non puido dotar de igualdade económica á zona oriental, que continua, vinte anos despois da destrución do seu tecido produtivo, sendo máis pobre e con maiores taxas de paro que a parte occidental, ademais de xerar e aumentar serios problemas demográficos.
Recomendo o
artigo "A febre do ouro: o espolio da RDA" de Ángel Ferrero, do cal
se extraeron estes datos.
En datos
publicados polo xornal mexicano "La Jornada", dende a caída da
RDA, 1.4 millóns de mulleres
emigraron da parte oriental á occidental, debido principalmente á situación
previamente descrita, ademais de que na parte occidental eran altamente
valoradas como profesionais formadas e no leste, unha vez destruído o tecido
laboral e industrial, o seu futuro era ocupar traballos que menosprezan as súas
cualidades.
Non obstante,
aínda na zona que ocupou a RDA, os salarios están mellor distribuídos entre
mulleres e homes que no resto da república. Segundo o Departamento Federal de
Estatísticas, en Alemaña oriental as mulleres gañan case o mesmo que os homes,
cunha diferenza de apenas seis por cen, mentres que en Alemaña occidental a
discrepancia entre os soldos de homes e mulleres é de 24 por cento.
Isto é debido ás políticas que mostramos neste artigo. A pesar da desaparición da RDA, algúns restos das súas institucións continúan existindo, como mostra, por exemplo, que o 42% de menores de tres anos -lonxe dos valores da RDA- recibe coidado público de día completo en gardarías mentres que no resto do país se reduce ao 12%, co impacto que isto supón para as nais na súa vida laboral.
Tamén acontece coa educación, hoxe no leste de Alemaña é onde elas teñen maiores posibilidades de rematar o nivel escolar máis alto do país.
Isto é debido ás políticas que mostramos neste artigo. A pesar da desaparición da RDA, algúns restos das súas institucións continúan existindo, como mostra, por exemplo, que o 42% de menores de tres anos -lonxe dos valores da RDA- recibe coidado público de día completo en gardarías mentres que no resto do país se reduce ao 12%, co impacto que isto supón para as nais na súa vida laboral.
Tamén acontece coa educación, hoxe no leste de Alemaña é onde elas teñen maiores posibilidades de rematar o nivel escolar máis alto do país.
Estes
indicadores non ocultan os graves retrocesos causados pola caída do leste, un
estudo recente da "Central Alemá para a Educación Política" demostra
que dende a caída do muro houbo retrocesos na equidade de xénero en Alemaña
oriental.
A enquisa
indica que o 75 por cento das alemás orientais afirmou
que durante o réxime socialista había equidade entre mulleres e homes. En
cambio, o 72 por cento das mulleres enquisadas cre que na Alemaña unificada as
mulleres están en situación de desvantaxe en comparación cos homes.
Un breve testemuño da enquisa: "Na Alemaña socialista non existían os típicos traballos de mulleres e homes. Mulleres enxeñeiras e físicas eran o normal. Lamentabelmente, isto cambiou". Dio Iris Kloppich, secretaria da Federación Alemá de Sindicatos.
En 1989,
pouco antes da desaparición da RDA, xurdiron dous movementos feministas,
críticos coa DFD e o estado da RDA. Trátase de Lilo e SOFI (Iniciativa de Mulleres Socialistas). Por
exemplo, Lilo participou na famosa manifestación do 4 de novembro en contra do
goberno, pero ambos os dous tamén participaron na demostración do 19 de
novembro de 1989 a favor da RDA, pois evidentemente eran conscientes dos logros
alcanzados, que perderían con toda seguridade nunha anexión á RFA.
Integráronse e foron fundamentais na creación dunha organización que agrupaba a
outros colectivos feministas, UFV (Unabhängiger
Frauenverband) aínda que pouco despois a abandonaron.
O seu impacto
era relativamente pequeno en número, polo menos moito menor que o
"oficial" DFD.
A catástrofe
demográfica -acaecida en todos os países ex-socialistas ao adoptar o libre
mercado- tamén aconteceu na RDA, onde se estima que o seu territorio perdeu 2
dos 16 millóns de habitantes que tiña en 20 anos. Mesmo tiveron que demolerse
máis dun millón de vivendas desocupadas polo baleirado dalgunhas cidades.
Máis de 2.000
escolas tiveron que pechar na última década no leste de Alemaña pola falta de
nenos.
A taxa de
natalidade baixou un 56,2% en só un ano, algo moi preocupante nun país cunha
taxa de natalidade que xa era baixa. Os valores de natalidade previos á caída
non se recuperaron ata unha década despois.
Segundo unha
enquisa realizada polo Instituto de Investigación de Mercado de Leipzig en
2009, un de cada dous cidadáns desa rexión lamenta que caese o muro e considera
que dende a reunificación hai máis desigualdade e inxustiza social.
Podiamos ler
en Der Spiegel un artigo cunha enquisa onde máis da metade dos enquisados,
o 57%, opinan que vivían mellor no comunismo e defenden a RDA 20 anos despois.
Tamén, un
estudo da Universidade Libre de Berlín, facía saltar as alarmas dos grandes
medios de comunicación privados, pois nunha estatística realizada con
estudantes alemáns en 2008 -persoas novas que non viviran idade adulta na RDA-,
a metade destes tiñan unha opinión favorábel da RDA, o que foi visto polos
conservadores como unha deficiencia
educativa a emendar.
Un artigopublicado en The New York Times en decembro de 1989 facía referencia a unha
enquisa de Der Spiegel realizada na Alemaña do Leste a comezos do
mes, mostraba que un 71% dos enquisados querían que Alemaña do Leste se
mantivese como estado soberano. O 27% estaban a favor da unificación. Esta
posición, parece que cambiou meses despois.
O que
aconteceu, é historia: o bloque socialista era traizoado ao completo, Erich
Honecker foi cesado para calmar as protestas e a partir de aí comezou a
desmontaxe do goberno. Tras varias dimisións máis dos seguintes primeiros
ministros, varios membros partidarios da Perestroika,
fixéronse co control do SED (partido socialista), destruírono e comezaron máis
reformas que feriron de morte o socialismo da RDA.
Tampouco hai
que esquecer a presión mediática e "promesas" do capitalismo, non só
nos seus medios senón cos seus grupos de presión.
Celebráronse
eleccións liberais en 1990, gañando, a pesar das estatísticas que mostrabamos
antes, unha alianza de partidos de dereitas e conservadores ante unha esquerda
realmente non socialista, fragmentada e desorientada, con falta de apoio
popular. A participación foi de máis do 90%. Un par de meses despois
desintegrouse definitivamente a RDA de xeito legal por esa nova cámara.
Non é estraño
encontrar artigos con testemuños favorábeis e nostalxia pola vida na RDA, aínda
que se trate de disfrazar de "nostalxia de xuventude" non se pode
ocultar a realidade das condicións de vida e os mesmos medios de comunicación
adoitan utilizar a estratexia de presentar a RDA como unha monstruosa ditadura,
sen achegar razoamentos, para despois suavizar os comentarios dos grandes
logros conseguidos polo socialismo.
Como
curiosidade a actual chanceler de Alemaña e peza visíbel do capital
internacional e alemán, Angela Merkel se formou na RDA. Alí
desenvolveuse como muller e profesional grazas ao sistema socialista. Estudou
física en Leipzig e traballou na academia de ciencias na RDA máis de dez anos,
sendo mesmo militante das xuventudes comunistas da RDA.
A un non lle
gusta conxecturar, pero, cos datos aquí expostos, é moi tentador. A Señora
Merkel, estatisticamente, tería tido -como mínimo- a metade de posibilidades
(nos meus cálculos rápidos, un 60% menos) de desenvolverse profesional,
educacional e laboralmente na RFA que na RDA e de ser unha muller "de éxito",
polos indicadores tanto de acceso de mulleres ao mundo laboral e educativo.
Utilicei os valores de acceso a universidade e mercado laboral de nais sen
fillos de ambos os dous países nos rangos de ano que indican a súa biografía.
Quen sabe se
tivese chegado a ser chanceler de Alemaña sen poder obter un doutorado e ter
dez anos de actividade laboral -e por tanto, independencia e sustento
económico- grazas ao 60% máis de posibilidades que lle brindou a RDA para
facelo...
Aínda que parece que no seu éxito politico tamén influíu o feito de que o seu pai fose párroco e iso axudouna no seu ascenso na Unión Demócrata Cristiá de Alemaña.
Aínda que parece que no seu éxito politico tamén influíu o feito de que o seu pai fose párroco e iso axudouna no seu ascenso na Unión Demócrata Cristiá de Alemaña.
A pesar de
todo creo que é un bo xeito de visualizar as diferentes posibilidades da muller
entre ambos os dous países cunha persoa máis coñecida.
Fontes:
Fotos:
2. Empredada da fabrica textil Ernst Lück de Wittstock. A imae é unha captura do documental de 1975 “Mädchen in Wittstock”.
3. Cartel do sindicato FDGB de 1954 polo día de la muller.
4. Empregada do servizo de correos, Berlín, 1988.
5. “Kindergarten” (gardería) no 1969 na cidade de Neustadt (RDA). Estas garderías aínda hoxe son moi lembradas en Alemaña do leste.
6. Billete de 10 marcos dos 70. O billete reflexa á muller na RDA. Por un lado, Clara Zetkin, feminista e comunista, impulsora do día de la muller traballadora. No outro, unha muller traballadora industrial nun panel de control.
7. Portada do nº 29 da revista “Für Dich” (1981).
8. Exposición de 1967 chamada “20 anos de DFD”. Aparece Ilse Thiele, unha das fundadoras da DFD e política relevante da RDA.
Fontes:
- “A Country Study: Germany, East” http://lcweb2.loc.gov/frd/cs/gxtoc.html
- “Política Social na RDA” http://archivo.juventudes.org/textos/Documentos%20Historicos/Politica%20Social%20RDA.pdf
- “A vida na RDA: preguntas e respostas” http://produccionesdigsoyuz.wordpress.com/2011/12/19/la-vida-en-la-rda-preguntas-y-respuestas/
- “Women’s Role in the GDR and the State’s Policy Toward Women” http://www.bridgew.edu/SoAS/jiws/Nov05V1/Kranz.pdf
- “Central And Eastern European Review” http://spaces.brad.ac.uk:8080/download/attachments/1900546/Krantz0110.pdf
- “Demographic Research: Germany” http://www.demographic-research.org/Volumes/Vol19/17/19-17.pdf
- http://www.ucm.es/info/ec/jec8/Datos/documentos/comunicaciones/Feminista/Larra%F1aga%20Mercedes.PDF
- http://elcaminodehierro.blogspot.com.es/2011/06/la-situacion-de-la-mujer-en-la-union.html
- http://www.publico.es/espana/423384/la-brecha-salarial-entre-hombres-y-mujeres-se-mantiene
- http://www.ssb.no/english/subjects/00/minifakta_en/sp/main_05.html
- http://research.stlouisfed.org/fred2/series/USALFWNA
- http://www.ine.es/ss/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3Dmyh10.pdf&blobkey=urldata&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=991%2F128%2Fmyh10.pdf&ssbinary=true
- http://www.census.gov/compendia/statab/2012/tables/12s0586.pdf
- http://www.elnortedecastilla.es/20090108/vida/mujeres-dominan-aulas-universidad-20090108.html
- http://hurryupharry.org/2009/10/08/the-ddr-was-also-absolutely-pioneering-in-gay-rights-2/
- http://www.elmundo.es/mundodinero/2010/02/22/economia/1266825124.html
- http://www.portuigualdad.info/blog-es/archive/2009/09/21/solo-uno-de-cada-diez-alcaldes-de-espana-es-mujer
- http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/es/00622bc71a/Porcentajes-de-hombres-y-mujeres.html
- http://www.mujeresenred.net/spip.php?article888
- http://www.20minutos.es/noticia/708947/0/jueces/catalunya/mujeres/
- http://elpais.com/diario/1990/06/19/sociedad/645746403_850215.html
- http://www.jornada.unam.mx/2009/11/10/index.php?section=mundo&article=020n1mun
- http://www.lavanguardia.com/internacional/20080729/53509406227/casi-la-mitad-de-los-alumnos-alemanes-cree-que-la-rda-no-fue-una-dictadura.html
- http://books.google.es/books?id=iKUwCJVEplsC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
- http://amparopoch.wordpress.com/2009/11/11/mujeres-de-ex-rda-gozan-de-mayor-igualdad-que-las-del-occidente/
- http://gem.greenwood.com/wse/wsePrint.jsp?id=id278
- http://www.sinpermiso.info/textos/index.php?id=5270
- http://www.diariovasco.com/20090803/mundo/maldicion-20090803.html
- http://istmat.info/node/9302
- http://en.wikipedia.org/wiki/Freik%C3%B6rperkultur
- http://www.nytimes.com/1989/12/19/world/upheaval-in-the-east-leipzig-marchers-tiptoe-around-reunification.html
- http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AVE_HRS
- http://wendemuseum.wordpress.com/2011/03/08/the-social-realities-of-social-realism-or-the-dual-role-of-women-in-the-gdr/
- http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/cedaw25years/content/spanish/CONCLUDING_COMMENTS/Germany/Germany_Democratic_Republic-CO-1.pdf
2. Empredada da fabrica textil Ernst Lück de Wittstock. A imae é unha captura do documental de 1975 “Mädchen in Wittstock”.
3. Cartel do sindicato FDGB de 1954 polo día de la muller.
4. Empregada do servizo de correos, Berlín, 1988.
5. “Kindergarten” (gardería) no 1969 na cidade de Neustadt (RDA). Estas garderías aínda hoxe son moi lembradas en Alemaña do leste.
6. Billete de 10 marcos dos 70. O billete reflexa á muller na RDA. Por un lado, Clara Zetkin, feminista e comunista, impulsora do día de la muller traballadora. No outro, unha muller traballadora industrial nun panel de control.
7. Portada do nº 29 da revista “Für Dich” (1981).
8. Exposición de 1967 chamada “20 anos de DFD”. Aparece Ilse Thiele, unha das fundadoras da DFD e política relevante da RDA.
[Fonte: Pueblo Soviétivo]
-Traducido por FORXA!-